Het is onze ambitie dat alle leerlingen, met én zonder een extra ondersteuningsbehoefte, zoveel mogelijk dichtbij huis en gezamenlijk naar school gaan en een zo licht mogelijke vorm van onderwijs volgen. Het gespecialiseerd onderwijs blijft beschikbaar voor leerlingen die zeer intensieve ondersteuning nodig hebben.
Om deze ambitie waar te maken, zijn we binnen Attendiz al met veel initiatieven bezig om het speciaal en regulier onderwijs meer aan elkaar te verbinden en onze kennis en expertise met het regulier onderwijs te delen. Het is een beweging die ook vanuit de overheid gestimuleerd wordt en waar we, net als landelijk, de tijd voor nemen: een route naar inclusiever onderwijs tot 2035.
Focus op context in plaats van individu
De beweging naar inclusiever onderwijs vraagt ook het een en ander van ons eigen denken en handelen. Bert Wienen heeft ons hier bewust van gemaakt en aan het denken gezet. Zo geeft hij aan dat bij inclusiever onderwijs de focus meer verlegd moet worden van het individu naar de context. Dit betekent dat het uitgangspunt telkens moet zijn hoe de context op school kan worden versterkt. Hoe kan de leraar bijvoorbeeld zijn/haar pedagogisch en didactisch handelen zo aanpassen, dat het aansluit op de hele groep leerlingen. Ook geeft hij het belang aan van het hebben van hoge verwachtingen.
Eigenlijk vraagt inclusiever onderwijs om ‘gewoon’ heel goed onderwijs, waarin een centrale rol voor de leerkracht is weggelegd. Dit alles sluit aan bij onze visie en hier gaan wij de komende jaren dan ook verder mee aan de slag!
Heel goed onderwijs voor iedereen
Attendiz-collega Marleen Keller van het Panta Rhei College was bij de lezing. Zij vertelt daarover: “Wat mij bijblijft is de sterke overtuiging van Bert Wienen dat we als school heel goed onderwijs moeten geven voor iedereen, ongeacht de specifieke behoefte die een leerling heeft. Onze basis moet gewoon goed zijn. Net als Bert vind ik het lastig dat we vaak in termen van diagnoses denken in het onderwijs. Een diagnose kan helpend zijn, maar we moeten juist bekijken hoe we als school zowel didactisch als pedagogisch zeer sterk kunnen zijn om álle leerlingen goed onderwijs te bieden. Onderwijs waar ze allemaal baat bij hebben. Onze aanpak bepaalt de kwaliteit van ons onderwijs.”
Bert Wienen is auteur van het boek ‘Van individueel naar inclusief onderwijs’. Als wetenschapper, adviseur en oprichter van het Instituut voor Inclusief Onderwijs, deelt hij waardevolle inzichten over inclusiever onderwijs.