Het was een dag vol interessante sprekers, inspirerende sessies en boeiende gesprekken”, vertelt Jolien. “De ochtend begon met een boeiende keynote van Danielle Schreurs over ‘het generatie-effect’. Ze nam ons mee in de verschillende generaties in het onderwijs, met een focus op Generatie Z. Elke generatie groeit op in een andere tijdsgeest en heeft verschillende opvattingen over werken en leren. Dit is ook herkenbaar in het onderwijs. Generatie Z, geboren tussen 2000 en 2015, zorgt ook in het onderwijs voor nieuwe denkbeelden, waar we nog aan moeten wennen. Generatie Z zorgt voor het vernieuwen van de werk- en leercultuur en zijn daarmee de vormgevers van de toekomst. Naast Generatie Z hebben we ook een kijkje gekregen in Generatie Alpha, de generatie die is geboren tussen 2015 en nu en momenteel in de basisschoolbanken zit.
Digitale geletterdheid
“Na deze inspirerende start kozen Marjon en ik in de eerste sessieronde voor ‘basisvaardigheden in digitale geletterdheid’. Naast taal, rekenen en burgerschap heeft digitale geletterdheid ook volop aandacht bij het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Dit staat ook in het Masterplan Basisvaardigheden. Digitale geletterdheid is meer dan ICT en programmeren, maar het valt zeker niet onder de digitalisering van het onderwijs. Scholen willen wel, maar ze weten nog niet hoe. De visieontwikkeling moet nog plaatsvinden. Gaby van der Linda en Emma Oude Egberink, curriculumontwikkelaars van SLO, namen ons mee in een visiespel, waarmee je als schoolteam of vaksectie onder begeleiding aan de hand van stellingen tot een gezamenlijke visie komt op digitale geletterdheid in de onderwijspraktijk.
Na de eerste sessieronde zijn we op basis van onze rol aan zogenaamde dialoogtafels gaan zitten. Het doel van de dialoogtafels is dat je de informatie van de ochtend verbindt met je eigen rol, voor ons dus als schoolopleider. Door met meerdere opleiders in gesprek te gaan over de ochtend werd onze kennis verbreed. We hebben gekeken naar kansen, naar puzzels en naar inzichten. Deze punten worden teruggekoppeld naar de organisatie van het congres.”
Nieuwe kerndoelen
“Anton Bakker nam ons vervolgens mee in het ontwikkeltraject om te komen tot de nieuwe kerndoelen van Nederlands en Rekenen/Wiskunde, die bijna klaar zijn. Ook vertelde hij hoe het ervoor staat met de kerndoelen voor het speciaal onderwijs en welke mogelijke uitdagingen er zijn voor scholen en lerarenopleidingen.”
Professionalisering beginnende leraren
“Voor de tweede sessieronde kozen we voor de workshop ‘Help de startende leraar vooruit!’, waar nieuwe materialen werden gepresenteerd voor de professionalisering van beginnende leraren. Deze materialen richten zich op cruciale thema’s zoals klassenmanagement, werkdruk en ouderbetrokkenheid. Al met al was het congres zeer leerzaam en inspirerend. Als schoolopleiders hebben we veel waardevolle inzichten opgedaan die we kunnen toepassen in onze dagelijkse praktijk. Bovendien was het geweldig om te netwerken en te leren van andere betrokkenen uit het onderwijsveld. We kijken nu al uit naar volgend jaar!”