“We doen ons best om ze op het pad van leren te krijgen.”

Badr is docent op het Neon College in Enschede. In januari dit jaar is hij begonnen. “De tijd vliegt echt voorbij”, zegt Badr over de eerste drie maanden.

Je bent constant bezig omdat je te maken hebt met allerlei verschillende leerlingen. Iedereen is anders. Als docent moet je verschillende aanpakken gebruiken in de klas. Maar dat maakt het juist zo’n leuke uitdaging!

In het begin ben je vooral bezig om de leerlingen te leren kennen. Maar na de eerste maand, heb je een band met ze opgebouwd, begrijp je elkaar goed en willen ze alles voor je doen. En andersom natuurlijk ook!

Zo was er een leerling waar ik een moeilijke start mee had. Na anderhalve maand gebeurde er iets bijzonders: het werd hem teveel en toen heb ik echt de tijd genomen om met hem te praten, goed te luisteren en te achterhalen wat er écht aan de hand was. Vaak is het een soort masker dat ze dragen. Maar als dat masker eenmaal afvalt, krijg je het echte kind te zien.”

"Als dat masker eenmaal afvalt, krijg je het echte kind te zien."

Het echt ergens voor doen

Het Neon College is er voor leerlingen die meer begeleiding nodig hebben dan ze op een reguliere middelbare school kunnen krijgen. “Over deze leerlingen wordt soms gedacht: ze moeten naar school omdat ze leerplichtig zijn en daar blijft het bij. Maar ik vind het juist mooi om ze te kunnen begeleiden en te coachen, zodat ze verder komen en het niet alleen draait om aanwezig zijn.

Mijn collega’s en ik voelen echt dat we het ergens voor doen. We werken met kinderen die veel hebben meegemaakt, waardoor ze zich vaak tegen alles en iedereen keren of net buiten de boot vallen. Of gewoon nog erg zoekende zijn naar wat ze willen. We doen ons best om ze op het pad van leren te krijgen.”

Heeft u een vraag?

Kies hieronder hoe u het liefst contact met ons opneemt.