Samen ontwikkelden ze een uniek project dat leerlingen liet kennismaken met de wereld van muziektheaterproductie. Hieronder deelt Jeanette haar ervaring.
Van idee naar samenwerking
Jeannette: “Ik wilde mijn leerlingen kennis laten maken met de vele facetten van een muziektheaterproductie, met speciale aandacht voor de beeldende kant. Zo zou het project goed aansluiten bij mijn lesprogramma.
Samen met Ben Coelman besloten we dat de leerlingen een eigen muziektheaterproductie zouden ontwikkelen rondom een sprookje. Net als in de professionele theaterwereld vertaalden de leerlingen hun theatrale concept naar een ruimtelijk model: een maquette met daarin decor, rekwisieten en figuren op schaal. In de theaterwereld gebruiken ontwerpers dergelijke maquettes om een productie visueel voor te stellen.
Ook de docent Nederlands sloot zich aan bij dit project. Hij gaf de leerlingen de opdracht om een bekend sprookje naar de huidige tijd te vertalen en een drama in drie bedrijven te schrijven. Dit diende als basis voor de verdere stappen van het project.
Bezoek aan de Nederlandse Reisopera
De Nederlandse Reisopera stelde drie prachtige schaalmodellen beschikbaar, echte minitheaters, die als basis voor het decor dienden. Nadat de verhaallijn vaststond, bezochten de klassen de ateliers van de Reisopera. Ben Coelman gaf een rondleiding en uitleg over de verschillende aspecten van decorbouw en de leerlingen bezochten werkplaatsen voor metaal, piepschuim, hout, schilderwerk, belichting, rekwisieten, kostuums en meer.
Na de rondleiding gaven decorbouwers Tom Rosboom en Max Baars van de Nederlandse Reisopera een workshop. Hierin maakten de leerlingen uitgebreid kennis met de reguliere werkzaamheden op het gebied van ontwerp en uitvoering. Zo kregen ze inzicht in de verschillende vakgebieden en werkwijzen binnen het theaterbedrijf.
Creatief aan de slag met maquettes
De opgedane kennis namen de leerlingen mee naar de lessen Beeldende Vorming. Hier werkten ze aan het ontwerpen van een passend decor door middel van houtbewerking, schilderen, werken met klei en het tekenen van kostuumontwerpen. Alles op schaal 1:25, volgens de theatermethoden. Ook het bedenken en uitvoeren van een lichtplan in de maquette was onderdeel van het programma.
Het project is een groot succes, waarbij samenwerking een centrale rol speelde. Wil je meer weten over dit project of het eindresultaat bekijken? Neem dan contact op met Jeannette Stegeman van het Panta Rhei College of Ben Coelman van de Nederlandse Reisopera.