Start bij Het Meerik
De dag begon op VSO Het Meerik, waar directeur Hans Kieft en adjunct-directeur Maike Koch de studenten meenamen in het cluster 3-onderwijs. Dit is onderwijs voor leerlingen met een lichamelijke en/of verstandelijke beperking en langdurig zieke leerlingen. Ze vertelden hoe leerlingen op hun school terechtkomen en welke leerroutes ze doorlopen, inclusief interne en externe stages. Na de uitleg kregen de studenten een rondleiding door de school.
Vervolg bij De Huifkar
Daarna stond De Huifkar op het programma, een school voor zeer moeilijk lerende kinderen. Hier gaf directeur Jeroen Hendriks uitleg over welke leerlingen op De Huifkar zitten en de verschillende leerroutes die worden aangeboden. Hij maakte ook de link met zowel Het Meerik als het OCR, zodat de studenten een compleet beeld kregen van de samenwerking tussen deze scholen. In groepjes van vier bezochten de PABO-studenten de klassen en stelden veel vragen, waarop Jeroen duidelijke antwoorden gaf.
Afsluiting bij Onderwijscentrum Het Roessingh
Bij het OCR vertelde adjunct-directeur Carola Bos over het ontstaan en de unieke aanpak van deze school. Ze legde uit hoe de processen rondom aanmelding en toelating werken en gaf inzicht in passend onderwijs. Jorieke, een vierdejaars PABO-student die al werkervaring heeft op het OCR, gaf haar mede-studenten een inkijkje in een schooldag, waarna Carola ze een rondleiding gaf door de verschillende afdelingen.
Al met al was het een ontzettend leerzame dag voor de PABO-studenten. Een groot dankjewel aan Hans, Maike, Jeroen en Carola voor hun tijd en duidelijke uitleg!