Meer onderwijstijd voor elk kind, dankzij schoolaanwezigheidsaanpak

SO Het Reliëf in Enschede heeft de afgelopen vier jaar een indrukwekkende ontwikkeling doorgemaakt op het gebied van schoolaanwezigheid. Dankzij hun aanpak hebben ze nu beter zicht op alle leerlingen, is de aanwezigheid verbeterd en krijgt elk kind meer onderwijstijd.

Vier jaar geleden startte Het Reliëf met de ‘Proeftuin Schoolaanwezigheid’, onder leiding van Patricia Graczyk, een professor uit Wisconsin, Amerika, en Marije Brouwer, expert Schoolaanwezigheid, vanuit de Twentse Belofte.

"We hebben zicht op elke leerling van onze school"

Jonne ten Donkelaar en Nienke Rosink, dataspecialisten bij Het Reliëf, vertellen enthousiast over deze verschuiving van focus op verzuim naar focus op aanwezigheid. “Door deze verschuiving naar aanwezigheid hebben we zicht op elke leerling bij ons op school. We kunnen vroegtijdig ingrijpen bij afwezigheid, herkennen de patronen van elk kind en voeren gerichte gesprekken met ouders.” 

Het belangrijkste doel van Het Reliëf is om ervoor te zorgen dat kinderen zich gezien voelen. “Onze boodschap naar alle kinderen en ouders is duidelijk: als kinderen niet op school zijn, worden ze gemist. Hoe kunnen we jou helpen, zodat je toch zoveel mogelijk onderwijstijd krijgt? Door de focus op persoonlijke aandacht en betrokkenheid ontstaat een ondersteunende omgeving waarin elk kind de kans krijgt om zich te ontwikkelen.”

Patricia Graczyk

Succes Het Reliëf blijft niet onopgemerkt

Het Reliëf toont aan dat het mogelijk is om met datagedreven inzichten een verschil te maken in het onderwijs. Hun succes blijft niet onopgemerkt. Jonne en Nienke zeggen: “Afgelopen november bezocht Patricia Graczyk onze school. Ze was onder de indruk van de vooruitgang en de implementatie van ons als PBS-school. PBS, wat staat voor Positive Behavior Support, is een schoolbrede methode die zorgt voor een positief schoolklimaat. De aanpak van schoolaanwezigheid sluit hier perfect op aan. “Patricia prees vooral de manier waarop we op school haar adviezen hebben opgevolgd en de dataverwerking hebben ingericht. Ze brengt deze inzichten terug naar Amerika en heeft Jonne en Nienke uitgenodigd om hun ervaringen internationaal te delen. Dit omdat de aanpak van Het Reliëf als zeer waardevol wordt gezien, niet alleen voor de Nederlandse context, maar ook voor onderwijsinstellingen in de Verenigde Staten.

Bezoek Zweedse onderzoekers bij Het Reliëf

Naast Patricia bracht ook de Zweedse onderzoeker Malin Gren Landell onlangs een bezoek aan Het Reliëf. Malin staat bekend om haar expertise in schoolaanwezigheidsdata en is medeoprichter van het International Network for School Attendance (INSA). Het bezoek richtte zich op het vergelijken van de aanpak van schoolaanwezigheid in Zweden en Nederland, met specifieke aandacht voor de Twentse context. Malin bracht een bezoek aan Het Reliëf in Enschede en Het Noordik in Vroomshoop.

Wil je meer lezen over dit bezoek? Lees dan dit artikel.

Heeft u een vraag?

Kies hieronder hoe u het liefst contact met ons opneemt.