Zíen dat jij je weg vindt
Ik ben een jonge jongen die niet tot zijn recht kwam op school. Mijn schoolcarrière begon al vroeg met vele pauzes rekenwerk en taal afmaken. Ik was, en ben nog steeds, een dromer. Het is voor mij makkelijker af te dwalen in gedachten dan voor een ander. Ze noemen het ADHD. Ik lijk net zoals ieder ander gewoon mijn ding te doen. Maar soms kost het net wat meer moeite om dit volgens de normale weg te doen. De snelweg rijdt immers iedereen al overheen. De omwegen is meer mijn ding. Of liever gezegd. Binnendoor.
Een weg binnendoor
In mijn tijd op school heb ik het nemen van routes binnendoor altijd als leuk ervaren. Dit bracht de nodige chaos met zich mee. Van beginnen op Gymnasium, naar afstromen naar HAVO, blijven zitten, nog maar net mijn examen halen, studie hier, studie daar tot alleen voor de klas. Een heel traject. Uiteindelijk heb ik mijn HBO opleiding tot gymdocent (ALO) ook niet afgerond. Ik vond er eerlijk gezegd ook niks aan. In mijn ogen werd ik opgeleid om het zelfde te kunnen als iedere andere ziel die van de opleiding kwam. Ik voelde me altijd anders dan de anderen. Dus reken er maar niet op dat ik hetzelfde ga doen als alle anderen. Maar dan komt de grote vraag… Wat nu?
Jobhoppen en minimum loon
Na veel jobhoppen en minimum loon verdienen heb ik alle baantjes inmiddels wel gezien. Ik wilde iets met muziek doen. Na hard ploeteren voor mezelf verdien ik nu een redelijk zakcentje met draaien op feesten en in clubs, maar het virus gooit af en toe roet in het eten.
Veel sollicitaties later bij verschillende scholen, ben ik aangenomen op Het Reliëf als onderwijsassistent. Dit beviel me erg goed maar ik zat nog niet op de plek waar ik thuishoorde. Na een afwijzing bij Mota mocht ik daar toch 2 dagen per week aan het werk. Eerst als gymdocent en inmiddels geef ik ook vrije, creatieve lessen. Van muziek maken tot virtuele tours. Het gebeurt allemaal
Mota, een leerwerktraject
Omdat Mota een leerwerk traject is, is het de bedoeling is dat de leerlingen uitstromen naar de arbeidsmarkt. Daarom ben ik nu bezig om opdrachten van bedrijven binnen te halen. Denk aan het editen van een promovideo, het ontwerpen van een logo, audiodesign voor spotjes of video’s etc.
Door te kijken wie ik ben, hoe ik werk en op welke manier ik leer, heb ik mijn kwaliteiten en valkuilen in kaart gebracht en mijzelf de laatste jaren sneller ontwikkeld dan dat ik ooit op school heb kunnen doen. Ik geef nu het vak waar ik, op de leeftijd van de leerlingen, niet van had durven dromen dat ik het zou krijgen.
Mart Oude Sanderink