Meldregeling
Meldregeling Stichting Attendiz
Regeling omgaan met een vermoeden van een misstand
Als een incident (grote) maatschappelijke gevolgen heeft, is er sprake van een misstand. Het gaat dan om gevaarlijke, immorele of illegale praktijken die onder verantwoordelijkheid van de werkgever plaatsvinden. Het begrip misstand komt uit de wet Huis voor Klokkenluiders (wet HvK) die sinds 1 juli 2016 van kracht is. De wet geeft niet precies aan wanneer het maatschappelijk belang in het geding is. Het gaat om situaties die het niveau van een geval of enkele persoonlijke gevallen overstijgen, bijvoorbeeld vanwege de ernst van de situatie, de omvang of het structurele karakter ervan.
Leerlingen, ouders/verzorgers, werknemers en externen die werk hebben verricht voor Attendiz kunnen misstanden, vermoedens van misstanden of integriteitsschendingen melden bij iedere leidinggevende of bij de externe vertrouwenspersoon. In deze meldregeling staat hoe de betrokkene hun vermoeden kan melden en wat met die melding gebeurt. De meldregeling bevat ook bescherming van de melder. De wet HvK schrijft voor dat de werkgever vertrouwelijk omgaat met de melding en de identiteit van de melder als de melder daarom vraagt.
Voor behandeling van de interne melding van een vermoeden van een misstand is de Commissie Integriteitsvraagstukken ingesteld. De commissie heeft tot taak om overeenkomstig de meldregeling voorgelegde meldingen te onderzoeken en daarover het bestuur en in voorkomende gevallen de toezichthouder te adviseren. Zij verricht haar werkzaamheden met inachtneming van het bepaalde in de meldregeling. De commissie is te bereiken via commissie-integriteit@attendiz.nl