De auditor, Gonnie Albrecht, gaf aan goed te kunnen zien dat Het Reliëf al geruime tijd vanuit SWPBS werkt aan een positief pedagogisch klimaat. Ze zag dit vooral in de procedures en het handelen van medewerkers en hoorde dit ook terug in de verhalen en uitspraken van kinderen. Gonnie: “Het was erg mooi om te zien hoe de medewerkers de technieken van SWPBS inzetten om gedrag dat wordt verwacht proactief uit te lokken en ongewenst gedrag vroegtijdig bij te sturen. Bijzonder mooi vond ik het om te zien hoe medewerkers na een consequentie of een escalatie snel weer positief contact maken met de leerlingen, zodat deze zich makkelijker kunnen herstellen. Er wordt een grens gesteld wanneer nodig en daarna gaat alles weer verder, want ‘over=over’.
Gonnie was getroffen door de wijze waarop Het Reliëf het gesprek over de waarden benut heeft om met mensen vanuit verschillende hoeken een gezamenlijke cultuur te bouwen. “Met plezier als overkoepelende paraplu en vertrouwen als waarde die ik hoorde in de woorden van medewerkers. Dat is echt ‘PBS zoals PBS bedoeld is’, zowel qua proces als inhoud. Erg mooi om te zien hoe goed het dan lukt om een sfeer neer te zetten waarin leerlingen in de groep goed kunnen werken en leren.”
Bij Het Reliëf zie, hoor en voel je PBS
In 2021 is Het Reliëf al gecertificeerd op het groene basisniveau en nu dus volledig, dus ook op het gele en rode niveau. Dit betekent onder andere dat er voor alle leerlingen snel passende interventies ingezet kunnen worden door alle medewerkers. Carla Hilbink, directeur van Het Reliëf, vertelt: “Gonnie constateerde dat we een heel breed arsenaal aan groene interventies hebben en was daar erg enthousiast over. Een aantal interventies die in het speciaal onderwijs groen zijn, zitten in het regulier onderwijs op het gele of rode niveau. Gonnie vindt ons een voorbeeldschool voor PBS. Er zullen dan ook collega’s van andere scholen bij ons komen kijken. Andersom krijgen wij ook nog tips van scholen waar wij kunnen gaan kijken. Hoe mooi is dat!”
Jolanda Kuil, betrokken bij het SWPBS-traject kan dit beamen: “Bij Het Reliëf zie, hoor en voel je PBS! Dat zorgt voor een zeer veilig pedagogisch klimaat, waarin kinderen kunnen groeien.”
Carla vervolgt: “Er heerst rust en plezier in de school. Zonder het intensieve PBS-traject dat onze school heeft gevolgd onder leiding van Hermine Grashof en met de follow-up door Jolanda Kuil hadden wij dit nooit kunnen bereiken. Heel veel dank daarvoor! En heel goed dat deze teamscholing binnen Attendiz geboden wordt.”
Attendiz werkt aan meer scholen met SWPBS-certificering
In Nederland zijn sinds 2016 36 scholen SWPBS-gecertificeerd. Dit jaar waren het er 6. Het Reliëf is de eerste school binnen Attendiz die volledig gecertificeerd is. Onze scholen De Stapsteen, Twents Vakcollege ’t Woolde, Twents Vakcollege Mota en Erve Olde Meule zijn hard aan het werk om de komende jaren de SWPBS-certificering aan te vragen.
Wat is School Wide Positive Behavior Support?
School Wide Positive Behavior Support, SWPBS, vaak afgekort tot PBS, is een preventieve en praktische aanpak van gedrag die alle teamleden in school concrete handvatten geeft om gedrag positief te beïnvloeden. Op deze manier samenwerken brengt veiligheid en daarmee ruimte om te leren. Zo’n 80% van de leerlingen heeft voldoende aan groene interventies, zoals heldere gedragsverwachtingen, aanleren en belonen van gedrag en effectieve consequenties met een reactieprocedure. 10% tot 15% heeft iets extra’s nodig, zoals de gele interventie ‘Check In Check Out’. Wanneer er momenten zijn dat een leerling niet voldoende heeft aan groen en geel wordt, in samenwerking met hulpverlening, een passend plan gemaakt met rode interventies. In de praktijk blijkt: hoe beter de basis, hoe minder aparte ondersteuningsplannen er nodig zijn. Met deze preventieve aanpak van gedrag bouwt een school aan een leeromgeving waarin leraren en ondersteunend personeel zijn toegerust om al hun leerlingen te motiveren om aan de slag te gaan.