Opleiders Joke Kamstra en Monique Nelen waren erbij en zien dit soort bezoeken als onmisbaar. “Gluren bij de buren werkt vaak beter dan alleen een cursusdag.”
Een dag op TVC ’t Woolde
De dag begon met een warm ontvangst door directeur Sandy de Munck Mortier en zorgcoördinator Britt Riethorst, gevolgd door een rondleiding door klaslokalen en praktijkruimtes. In de middag vertaalden de cursisten hun observaties naar hun eigen school.
Monique: “Wat mij opviel is dat er over elk moment, elke situatie is nagedacht en dat dit omgezet is in handige routines die door iedereen uitgevoerd worden. Met als gevolg dat docenten betrokken zijn en alle leerlingen zich gezien voelen.”
Waarom TVC ’t Woolde?
Voor Monique was de keuze voor TVC ’t Woolde vanzelfsprekend. “Toen ik hier eerder kwam voor de SWPBS-certificering viel me al op wat een prachtige school dit is, waar PBS in alle facetten vormgegeven wordt. Hier valt echt veel te leren voor onze cursisten om mee te nemen naar hun eigen school.”
De opleiding tot PBS-coach is bedoeld voor onderwijsprofessionals die al werken op een school waar PBS bekend is. “Ze hebben er al iets van gehoord en zien het terug in hun eigen school. Tijdens de opleiding leren ze hoe ze PBS verder kunnen uitbouwen en een voortrekkersrol pakken, bijvoorbeeld als voorzitter van een PBS-team”, vertelt Monique.
Ervaringen van de cursisten
De PBS-coaches in opleiding waren unaniem onder de indruk. Zij beschrijven TVC ’t Woolde als een rustige, warme en professionele school met:
- Een cultuur van gezamenlijke verantwoordelijkheid.
- Leerlingen die zich welkom en gezien voelen.
- Duidelijkheid en voorspelbaarheid in lokaal en praktijk.
- Korte lijnen met ouders en organisaties voor een soepele samenwerking.
- Blijvende ontwikkeling met steeds betere aansluiting van het onderwijs op de leerlingen.
We hopen dat iedereen geïnspireerd is en wensen alle cursisten veel succes met het verder uitbouwen van PBS op hun eigen scholen!
PBS in het kort
PBS (afkorting van Positive Behavior Support) is een praktische, preventieve aanpak die het hele schoolteam helpt om gedrag positief te sturen. Door duidelijke verwachtingen, het aanleren en belonen van gewenst gedrag en consequente reacties ontstaat een veilige leeromgeving waarin leerlingen beter tot leren komen.
Binnen PBS werken scholen met drie ondersteuningsniveaus:
- Groen: de basis voor ongeveer 80% van de leerlingen. Duidelijke regels, gewenst gedrag aanleren en belonen en consequente reacties.
- Geel: extra ondersteuning voor 10–15% van de leerlingen die wat meer begeleiding nodig hebben.
- Rood: intensieve ondersteuning voor leerlingen waarbij groen en geel niet voldoende zijn. Samen met hulpverlening wordt dan een maatwerkplan gemaakt.
Hoe sterker de basis (groen), hoe minder extra ondersteuning nodig is.





