Als leraarondersteuner vervult Femke een cruciale rol. “Het is een functie waarin je echt het verschil kunt maken”, vertelt ze. “Ik ondersteun vooral bij praktijkvakken. Dat kan gaan van extra begeleiding bij opdrachten tot het simpelweg een luisterend oor zijn. Geduld en empathie zijn daarbij onmisbaar.” Maar haar werk gaat verder dan alleen vakinhoudelijke ondersteuning. “Je bouwt een band op met leerlingen. Ze leren je vertrouwen en je kunt hen iets meegeven waar ze op de lange termijn wat aan hebben. Voor sommige leerlingen is school saai en doet het er niet toe, maar onbewust groeien ze elke dag een beetje.”
Haar enthousiasme is voelbaar als ze vertelt hoe ze het beste uit haar leerlingen probeert te halen. “Ik kan plezier maken met ze, maar wil ook iets samen bereiken. Ik geloof dat iedereen iets kan. Bij mij bestaat ‘ik kan het niet’ niet.”
Een veilige plek voor leerlingen
Het Omnis College is volgens Femke een bijzondere school. “Ik zou het omschrijven als een veilige haven. Hier mogen leerlingen zichzelf zijn, binnen duidelijke grenzen. Voor veel jongeren is dat uniek; ze hebben al zoveel meegemaakt en voelen zich vaak nergens op hun plek. Hier krijgen ze de ruimte en aandacht die ze nodig hebben. Dat maakt het onderwijs hier zo waardevol.”
Femke maakte dit jaar de overstap naar het Omnis College na eerder bij De Bouwsteen, een andere school binnen Attendiz, te hebben gewerkt. “Ik was benieuwd naar wat Attendiz nog meer te bieden had. Bij het Omnis College merkte ik meteen dat mijn vaardigheden goed van pas zouden komen. Het voelde gelijk goed.”
Een warm welkom in een betrokken team
De overstap naar een nieuwe werkomgeving kan spannend zijn, maar Femke voelde zich direct thuis. “Ik werd met open armen ontvangen. Er was zelfs een groepje voor startende collega’s waar veel werd uitgelegd. Dat gaf me meteen een goed gevoel. Ook nu kan ik altijd bij het team terecht met vragen.”
Hoewel ze inmiddels haar draai heeft gevonden en alles op rolletjes loopt, blijft haar werk uitdagend. “Je werkt met leerlingen die vaak specifieke en complexe behoeften hebben. Dat vraagt continu om aanpassingen en aandacht. Ik sta altijd aan en probeer elke leerling de aandacht te geven die ze verdienen.” Die uitdagingen maken haar werk juist waardevol: “Ik zie de leerlingen groeien, zelfs als het met kleine stapjes gaat”.
Lessen uit het verleden
De ervaringen die Femke opdeed bij De Bouwsteen, haar eerste baan, hebben haar voorbereid op haar huidige rol. “Bij De Bouwsteen werkte ik in een vaste klas, meer zoals in het basisonderwijs. Op het Omnis College hebben leerlingen een middelbare schoolstructuur, met wisselende docenten en vakken. Dat vraagt een andere aanpak, maar die afwisseling vind ik juist leuk.” Haar tijd bij De Bouwsteen leerde haar belangrijke lessen. “Elke leerling is uniek en heeft een andere aanpak nodig. Je bereikt het meeste door een band op te bouwen en leerlingen de tijd te geven om jou te leren kennen en te vertrouwen. Ook fouten maken mag; daar leer je van. Dat geldt niet alleen voor de leerlingen, maar ook voor mij.”
Ondanks de uitdagingen in haar vak is Femke niet van plan om een andere richting op te gaan. “Je krijgt zoveel terug van werken in het onderwijs. Het mooiste is om te zien hoe leerlingen vertrouwen in zichzelf krijgen en het gevoel hebben dat ze goed bezig zijn.”
“Ik heb de mooiste baan”, sluit ze af. En wie haar hoort praten, twijfelt daar geen moment aan. 💙