Hoe De Stapsteen werkt aan vaardigheden voor het VO

Op De Stapsteen gebruiken we de POVO-checklist om leerlingen te helpen groeien in sociale en gedragsvaardigheden. De lijst biedt concrete doelen en maakt zichtbaar welke stappen leerlingen zetten richting het voortgezet onderwijs.

Door de checklist samen in te vullen krijgen de leerkracht, leerling én ouders inzicht in de vaardigheden van de leerling. Door vervolgens dagelijks te oefenen werken we stap voor stap aan doelen die leerlingen helpen bij een soepele overstap naar het voortgezet onderwijs.

Trots op vooruitgang

De impact voor leerlingen is groot. “Een leerling zei laatst trots: ‘Ik loop nu zelf door school zonder begeleiding!’ Voor buitenstaanders lijkt dat klein, maar voor onze leerlingen is dat een enorme stap”, vertelt Marlijn Bökkerink, leerkracht van groep 7. “Ze voelen hun eigen groei en dat geeft zelfvertrouwen. Aan het begin van groep 8 volgt nog een meting om te zien welke doelen behaald zijn. De resultaten gaan ook mee naar de middelbare school, zodat leerlingen daar goed kunnen starten.”

Een olievlek van kansen

De Stapsteen wil de checklist graag nog breder inzetten. Hanneke Jager, adjunct-directeur en kwaliteitscoördinator: “Als we al in groep 6 beginnen, kunnen we de ontwikkeling over een langere periode volgen. Niet alleen in het speciaal onderwijs, maar ook in het regulier onderwijs is deze lijst heel waardevol. Je ziet direct waar een leerling extra begeleiding nodig heeft, met concrete handvatten om aan de slag te gaan. Hoe mooi zou het zijn als meer scholen dit gaan gebruiken?”

📩 Heb je vragen over de POVO-checklist of wil je meer weten over hoe De Stapsteen dit aanpakt? Neem dan contact op met Hanneke via hanneke.jager@attendiz.nl.

Het hele interview met Hanneke en Marlijn lees je op de website van het Samenwerkingsverband Twente Oost PO.

Heeft u een vraag?

Kies hieronder hoe u het liefst contact met ons opneemt.