In drie groepen kregen de studenten inzicht in de verschillen tussen regulier basisonderwijs, speciaal basisonderwijs (sbo) en speciaal onderwijs (so). Ook hoorden ze wat de taken zijn van een (stagiair) onderwijsassistent in het speciaal (basis)onderwijs, hoe de begeleiding is en wat de wederzijdse verwachtingen zijn. Marjon en Jolien deelden hun eigen reis in het speciaal onderwijs en lieten zien hoe een sterk team op school je helpt om te groeien in het vak. Tineke gebruikte een krachtige metafoor van ‘de schoen’.
👟 Past de schoen jou?👟
Speciaal onderwijs vraagt meer dan alleen goede wil. Kun je rechtop in je schoenen staan en stevig in je rol blijven, ook als het even moeilijk is? Heb je een neus die tegen een stootje kan, maar ook gevoelig genoeg is om signalen op te vangen? Om achter gedrag te kijken en aan te voelen wat een leerling écht nodig heeft. En, niet onbelangrijk, kun jij aan het eind van de dag je schoenen thuis weer uit trekken om je werk(dag) af te sluiten? Niet iedereen kan deze schoen dragen, maar als hij past, zit het als gegoten!
Volop interesse in het speciaal onderwijs
We hopen dat de studenten door onze enthousiaste verhalen een duidelijk beeld hebben gekregen van het speciaal (basis)onderwijs. De afgelopen jaren hebben we veel stagiaires van deze opleiding mogen ontvangen en dat hopen we natuurlijk zo te houden. Aan de studenten zal het niet liggen. Wát een opkomst! Naast de tweedejaarsstudenten voor wie de bijeenkomst verplicht was, sloten er ook 60 eerstejaarsstudenten vrijwillig aan. Dat zegt genoeg: er is volop interesse in het speciaal onderwijs! Alle studenten gingen naar huis met een informatieboekje en hopelijk een flinke dosis inspiratie.
Dank aan het ROC van Twente voor de gastvrijheid. Wie weet zien we binnenkort een aantal van jullie studenten terug als stagiair!