De Gouden Weken

In deze blogpost deelt onze juf Jolien haar ervaringen over de eerste weken van het nieuwe schooljaar, ook wel bekend als de Gouden Weken. Deze periode is cruciaal omdat deze weken de toon zetten voor de rest van het jaar. “Na een lange zomervakantie komen we weer samen, en begint de groepsvorming opnieuw. Hier besteden we extra aandacht aan.”

Belangrijke start van het schooljaar

“De start van elk nieuw schooljaar is natuurlijk superbelangrijk. De groep moet gevormd worden voor de rest van het jaar. Hier is tijd voor nodig, maar ook de leerkracht heeft hier een grote rol in. Deze periode na de zomervakantie tot ongeveer de herfstvakantie noemen we de Gouden Weken. 

Een groep doorloopt meerdere fases van groepsvorming en start met de fase ‘forming’. In deze fase is het belangrijk om de leerlingen de mogelijkheid te geven om jou als leerkracht en elkaar echt te leren kennen. 

“De groep wordt gevormd voor de rest van het jaar. Hier is tijd voor nodig”

 Bij ons op De Stapsteen zijn de groepen kleiner dan in het reguliere onderwijs. Ondanks de kleine groepen is goede groepsvorming heel belangrijk, vooral omdat leerlingen soms moeite hebben met het sociale aspect. We werken hier vanaf het begin van het jaar actief aan.” 

Activiteiten tijdens de Gouden Weken

“Bij De Stapsteen besteden we minimaal twee weken aan de Gouden Weken, maar in werkelijkheid is groepsvorming een doorlopend proces dat het hele schooljaar doorgaat. In de eerste twee weken organiseren we dagelijks minimaal twee activiteiten. Ik neem jullie graag mee in een aantal leuke en leerzame activiteiten die we op school hebben gedaan.” 

Het M&M’s-spel

“Deze activiteit is zeker een favoriet van mij: het M&M’s-spel. De leerlingen zitten allemaal in een kring. In een bakje zitten heerlijke, gekleurde M&M’s. Met de ogen dicht pakken de leerlingen om de beurt een M&M. Op een blaadje heb ik een aantal vragen uitgewerkt die passen bij de kleuren van de M&M’s. 

 
Voorbeelden van vragen zijn: ‘Naar welk land zou jij nog een keer willen?’, ‘Wat is jouw favoriete eten?’, ‘Welk vak doe jij graag op school?’. Deze activiteit vind ik zelf heel leuk, omdat je hem gemakkelijk zelf kunt maken en hij geschikt is voor alle groepen binnen de school.” 

De strandbal

“Bij deze activiteit staan er op een strandbal verschillende vragen, zoals: ‘Naar welk land zou je op vakantie willen?’ of ‘Wat is je lievelingsspel?’. Ik gooi de strandbal naar een leerling, die vervolgens antwoord geeft. Daarna kan de afspraak zijn dat de leerling de bal teruggooit naar de leerkracht of naar een andere leerling. 

Op onze school gebruiken we deze activiteit veel in de onderbouw, maar hij kan op verschillende manieren worden aangepast. Als er bijvoorbeeld een huisje op een deel van de strandbal staat, kan de leerling vertellen wie er allemaal in hun huis woont. Je kunt deze activiteit ook koppelen aan een les of een evaluatiemoment in de klas.” 

Afspraken maken

“Een andere belangrijke activiteit die we in elke klas doen, is het maken van afspraken. Deze afspraken formuleren we in plustaal, dus positief. Dit past bij de PBS-methode, waar we op onze school mee werken. Een voorbeeld hiervan is: ‘We lopen op de gang’ in plaats van ‘We rennen niet’. 

Deze afspraken zijn zichtbaar in de klas, bijvoorbeeld op een grote poster met bouwstenen van Lego, waarbij elke steen een afspraak bevat. Boven de poster staat: ‘De bouwstenen van groep 8a’. 

Hebben jullie ook nog leuke ideeën om met de klas te doen en zo de groepsvorming te bevorderen? Laat het me weten in de reacties!” 

Heeft u een vraag?

Kies hieronder hoe u het liefst contact met ons opneemt.