Het draait hier niet alleen om lesstof, maar ook om het welzijn van de leerlingen. “Aansluiten bij de leerling is hier een kernbegrip”, aldus Heleen Oude Lansink, adjunct-directeur bij Erve Olde Meule. “We voorkomen machtsstrijd, bekrachtigen gewenst gedrag maximaal en zorgen voor veel succeservaringen. Hierdoor gaan leerlingen groeien.”
Coaching on the job
Alles, ook leren, gaat gemakkelijker wanneer je positiever naar jezelf kijkt. Thyrza Hylkema, directeur van Erve Olde Meule: “Een van onze krachten is coaching on the job. Wanneer er een probleem ontstaat in de werk- of leersituatie gaan we met de leerling in gesprek. We doen dat altijd met een A4 en een setje stiften om het gesprek te visualiseren. Het uittekenen van het gesprek helpt enorm bij het overbrengen van de boodschap en het wederzijds begrip.
We zijn ons ook heel bewust van ons taalgebruik. Die is altijd positief en geweldloos, niet dwingend. Deze leerlingen zijn namelijk niet te dwingen, maar je kan ze wél sturen. Dat sturen, daar is taal een sterk hulpmiddel bij.”
Positiever en meer tevreden
“Uiteindelijk moet deze aanpak en alle gesprekken die we voeren met de leerling ertoe leiden dat hij of zij grip krijgt. De ervaring leert dat leerlingen veel kunnen bereiken en dat ze positiever en meer tevreden in het leven komen te staan.”
En de resultaten? Die zijn indrukwekkend. “We hebben bijvoorbeeld met 40 jongeren een sportdag gehad, die werd georganiseerd door een oud-leerling van ons. Zij durfde hier in het begin nergens alleen naartoe. Nu heeft ze examen gedaan op het ROC, waarvoor ze deze sportdag moest organiseren. Dat heeft ze gewoon gedaan. Hoe mooi is dat!”, vertelt Thyrza trots.
Meer weten over Erve Olde Meule?
Lees hier het hele interview met Thyrza en Heleen: https://www.vo2302.nl/nieuws/erve-olde-meule/ of kijk op de website van Erve Olde Meule.