De Rietpluim en Het Reliëf ontvangen het predicaat Excellente School!
Wethouder June Nods van de gemeente Enschede reikte het certificaat uit aan Carla Hilbink, directeur van het Reliëf. Judy Broekhuis, leidinggevende van SO De Rietpluim, ontving het predicaat van wethouder Alex Langius van de gemeente Almelo. Paul Overakker, bestuurder van Stichting was uiteraard ook op beide locaties aanwezig.
Aan de afgifte van het predicaat gaat een uitgebreid proces vooraf. Beide scholen waren al door de Inspectie voor het onderwijs als goed beoordeeld. Om voor het predicaat Excellent in aanmerking te komen, moeten de scholen aantonen dat zij op een specifiek onderdeel excelleren.
SO De Rietpluim heeft haar predicaat als excellente school ontvangen voor het onderwijs dat de school verzorgt als een expertisecentrum en gezamenlijk instroompunt voor leerlingen van vier tot en met zes jaar met een onderwijsbelemmering door ernstige gedragsproblemen en/of ontwikkelingsproblemen in de breedste zin van het woord. Veelal vertonen zij geen leeftijdsconform ontwikkelingsniveau en laten zij een achterstand zien in hun sociaal-emotionele en soms ook in hun didactische ontwikkeling. De school wil alle leerlingen uitdagen en motiveren om te leren en poogt daartoe een boeiende, betekenisvolle en brede onderwijsomgeving met hoge verwachtingen te bieden. De breedte van het excellentieprofiel omvat een aantal belangrijke, bewust gekozen elementen die nauw met elkaar samenhangen. Het gaat onder meer om een grote mate van welbevinden en betrokkenheid bij de leerlingen, een gestructureerde omgeving en medewerkers die functioneren als een professionele leergemeenschap.
“Kleuters staan helemaal aan het begin van hun onderwijsontwikkeling. Bij de meeste jonge kinderen verloopt deze ontwikkeling natuurlijk en vanzelf. Dit geldt niet voor alle kinderen waardoor starten op een basisschool soms (nog) niet lukt. Ons samenwerkingsverband heeft ervoor gekozen dat deze leerlingen tijdelijk het onderwijs mogen volgen op De Rietpluim.
Bij ons op school helpen wij de kinderen om vertrouwen in zichzelf te krijgen en bovenal plezier in onderwijs. Dit doen wij door spelactiviteiten te bedenken, vanuit doelen, die hun interesse hebben en waarbij zij samen met anderen betrokken zijn. Klaslokalen vol water, zand, modder en scheerschuim kenmerken onze school. Wij zijn trots op het feit dat de inspectie ons het predicaat excellent heeft gegeven. We bouwen vanuit ons samenwerkingsverband verder aan het vergroten van de onderwijskansen voor jonge leerlingen. Maar nu eerst tijd voor feest met taart, limonade en een pannenkoekenkraam voor het harde werken en dit prachtige resultaat!”
Judy Broekhuis
Op het Reliëf werken onderwijs en jeugdhulp vanuit een gezamenlijke visie interprofessioneel samen in de vorm van een Onderwijs Jeugdhulp Arrangement (OJA). Dit maakt het mogelijk om snel en dichtbij jeugdhulp op maat te bieden, waardoor alle leerlingen, ongeacht de ondersteuningsbehoefte, kunnen blijven deelnemen aan het onderwijs. Het organiseren van integrale zorg en onderwijs in afstemming met jeugdhulp (Pluryn), thuis (ouders) en onderwijs (school) middels OJA is allesomvattend: van pleegzorg en klinische opnames tot verschillende vormen van thuisbegeleiding en trainingen. De naam Reliëf duidt op de gelaagdheid en complexiteit van het ontwikkelingsprofiel en ondersteuningsbehoefte van leerlingen in deze doelgroep. Een zorgvuldige afstemming van onderwijs, jeugdhulp en thuis/zorginstelling is cruciaal voor deze doelgroep. Visie en missie worden in de schooldocumenten geduid met kernwaarden. De kernwaarden van Het Reliëf zijn veiligheid, respect en vertrouwen. De overkoepelende waarde is plezier. Een positief klimaat is een voorwaarde om tot optimale ontplooiing te kunnen komen.
“Wij streven naar kansengelijkheid voor onze leerlingen! Kinderen met gedragsproblemen zetten ons op het verkeerde been. Het is daarom van belang dat wij hen niet afrekenen op onhandige gedragskeuzes, maar dat wij ze juist helpen om de goede keuze te maken. Dit is van essentieel belang om leren mogelijk te maken. Daar waar het nodig is doen we dit samen met onze jeugdhulppartner Pluryn en dan is het fijn dat er met het OJA snel jeugdhulp op maat op school en thuis geboden kan worden. In het streven naar inclusiever onderwijs hopen we onze ervaringen en expertise zoveel mogelijk te kunnen delen met de reguliere scholen van ons samenwerkingsverband.
Wij voelen een geweldige waardering en erkenning met het predicaat excellent en we gunnen elke school die met bevlogenheid en passie het uiterste uit kinderen wil halen hetzelfde. Vandaag is het feest en natuurlijk genieten we nog een tijdje, maar morgen gaan we weer gewoon aan het werk.”
Carla Hilbink
Meer achtergrondinformatie over het proces dat beide scholen hebben doorlopen vind je hier.