Geslaagde netwerkbijeenkomst zet pilot Onderwijs-Jeugdhulparrangementen in de schijnwerpers

Op De Rietpluim, een school van Attendiz, vond onlangs een inspirerende netwerkbijeenkomst plaats die volledig in het teken stond van de pilot Onderwijs-Jeugdhulparrangementen (OJA). De bijeenkomst bracht professionals uit onderwijs, jeugdhulp en gemeenten samen om de huidige stand van zaken van de pilot te delen en te bespreken. De opkomst was indrukwekkend: vertegenwoordigers van alle deelnemende gemeenten, samenwerkingsverbanden, Attendiz en het bestuur van Jarabee waren aanwezig.

De netwerkbijeenkomst markeert een belangrijke mijlpaal in de pilot Onderwijs-Jeugdhulparrangementen. Peter van den Berg, concernmanager bij Attendiz: “Geweldig om in de praktijk te zien en horen hoe geslaagd de pilot nu al is, dankzij eendrachtige samenwerking tussen onderwijs, gemeenten en jeugdhulp. Vertrouwen in elkaar is misschien wel de belangrijkste succesfactor.”

De kracht van samenwerking

De pilot, gestart in april 2023, is een intensieve samenwerking tussen speciaal onderwijs en jeugdhulp. Het doel? Leerlingen zelfstandig mee laten doen in het onderwijs door zorg en ondersteuning precies daar te bieden waar dat nodig is, zonder dat individuele indicaties daartoe nodig zijn. Volgens Judy Broekhuis, adjunct-directeur van De Rietpluim, is de aanpak zeer doelgericht.

De groepsscan, die aan het begin van het schooljaar wordt uitgevoerd, vormt een belangrijke basis hiervoor. Dit instrument maakt inzichtelijk welke zorg nodig is op individueel, groeps- en schoolniveau. Hierdoor kunnen bijvoorbeeld weerbaarheidstrainingen of zindelijkheidstrainingen worden ingezet, maar ook gezamenlijke lessen zoals de toepassing van de ABC-methodiek.

Enthousiasme en eerste successen

Tijdens de netwerkbijeenkomst deelden Judy Broekhuis, Marjolein Stroeve (gemeente Almelo) en Carmen te Brake (Jarabee) de eerste bevindingen. Inge Scholing, bestuurder van Jarabee, benadrukt dat het mooiste aan deze aanpak is dat onderwijs en jeugdzorg nu gezamenlijk dezelfde taal spreken: “Dat komt ons allemaal ten goede.”

De resultaten zijn veelbelovend. Kinderen krijgen ondersteuning op school zonder dat ze afhankelijk worden van langdurige indicaties. “We zien dat er op deze manier matched care wordt geboden, wat efficiënter en effectiever is”, aldus Inge. Judy vult aan: “Wat ons het meest trots maakt, is dat er geen thuiszitters zijn. Ieder kind verdient en heeft recht op onderwijs, ook als dat niet vanzelf gaat.”

Samen bouwen aan de toekomst

De pilot heeft niet alleen als doel om leerlingen direct te ondersteunen , maar kijkt ook naar de bredere implicaties. In de woorden van Judy: “We willen gezinnen versterken, met name die waar de meeste complexiteit van problemen samenkomt. Het gaat om kansengelijkheid, ook voor kinderen uit gezinnen waar hulpverlening niet met open armen wordt ontvangen. Door kortdurende interventies in de school kunnen meer leerlingen profiteren van jeugdzorg. Daarbij schalen we af zodra dat kan en zetten kinderen in hun eigen kracht in plaats van hen afhankelijk te maken. Ieder kind heeft het verlangen om in een groep te zijn, ergens bij te horen. Dat is onze drijvende kracht.”

Op naar de toekomst!

Met deze pilot, gefaciliteerd vanuit verschillende gemeenten, laten speciaal onderwijs en jeugdzorg zien hoe waardevol samenwerken kan zijn. Het streven is om deze aanpak verder uit te rollen in de regio, zodat nog meer kinderen de ondersteuning krijgen die zij verdienen. Want zoals het motto luidt: ieder kind hoort op school thuis.

Heeft u een vraag?

Kies hieronder hoe u het liefst contact met ons opneemt.