Wat doe je als je geen dieren meer hebt?
De eerste partner die we hiervoor zochten was het Zone college die direct bereid was te kijken naar de mogelijkheden hiervoor. Daar mochten we, indien het rooster technisch kon gebruik maken van de dierlokalen en de dieren en hun verblijven, waarbij we alle vrijheid hadden om hier met de dieren aan de gang te gaan.
Kleindiervereniging Ons Nut uit Vriezenveen was een volgende partner die zeer bereidwillig was om zelfs een keurmeesteres te leveren die met een aantal konijnen naar school kwam om uitgebreid te vertellen over het wezen van de kleindierhouderij. Het keuren van de dieren kwam uitvoerig aan bod en de leerlingen kregen een kennistoets, waaruit bleek dat zij eigenlijk al best heel veel wisten, gevolg door een spoedcursus dieren keuren, waarnaar zij zelf de keuring van de dieren uitvoerden. Deze workshop werd door de leerlingen met zeer veel enthousiasme ontvangen.
Workshop paardenspiegelen
Een workshop paardenspiegelen kon niet doorgaan omdat dit rooster technisch niet uit kwam, maar deze blijft voor een volgende keer zeker in het rooster staan. Er werd in de module veel aandacht besteedt aan diersoorten en rassen en de huisvesting ervan. Zo konden de bestaande dierverblijven die nog op het terrein staan zeer goed dienen te inspiratie voor een opdracht om zelf een verblijf voor een diersoort naar wens te ontwerpen.
Een afsluitende opdracht was dat de leerlingen zelf een presentatie of zelfs een les gingen aanbieden aan de groep over een diergerelateerd onderwerp waar zij zelf enthousiast van worden. Ik verwonderde mij over de kwaliteit van deze presentaties en het enthousiasme waarmee deze gegeven werden. Een van de leerlingen wilde er zelfs twee doen. Dat mocht natuurlijk.
Melkveehouderij-kaasmakerij-bijentram-slangen.......
Er bleken genoeg mogelijkheden voorradig, zonder dat we daar zelf per se de dieren voor hoefden te hebben. Excursies naar een melkveehouderij/kaasmakerij, een bijentram en zelfs slangen kijken in het wild naast nog een aantal andere dingen waar we niet aan toe gekomen zijn. Het enthousiasme van de externe partijen hebben zeker bijgedragen aan een succesvolle keuze module, wat ook zeker door de leerlingen als zodanig werd ervaren.
Jurgen Foortjes